Analyysit
Asiakasymmärrys modernin markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen kulmakivenä.

Asiakkaiden toiminnan ja käyttäytymisen ymmärtäminen digitaalisissa kanavissa tukee parhaimmillaan myös kehitystyötä muissa kanavissa. Parhaan tuloksen ja ymmärryksen luomiseksi on usein tarpeen yhdistää useita datalähteitä ja analysointitapoja - esimerkiksi web-analytiikkaa, sosiaalisen median analytiikkaa, dataa hakukonekäyttäytymisestä, online-kävijäkyselyitä, heuristista käytettävyysarviota ja/tai clickmap- ja heatmap -työkaluja.
Verkkosivuston kävijädata tarjoaa myös arvokkaan perustan esimerkiksi asiakassegmentointiin, erilaisten asiakaspolkujen ymmärtämiseen tai sisältömarkkinoinnin kehittämiseen. Digikanavien kävijädataa on myös mahdollista rikastaa yhdistämällä siihen CRM-dataa, kivijalan myyntidataa tai jotain muuta kolmannen osapuolen dataa, ja sitä kautta luoda vielä kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä omista asiakkaista.
Autamme sinua esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:
- Mitkä ovat tyypillisimpiä konversioon johtavia kävijäpolkuja?
- Minkälaisia asiakassegmenttejä voimme tunnistaa sivustollamme?
- Miten eri asiakassegmentit käyttäytyvät sivustolla?
- Miksi verkkokaupan asiakkaat jättävät ostoksen kesken?
- Miksi kävijät tutkivat tuotesivuja, mutta eivät siirry ostoksen tekoon?
- Mitä sivustolla kävijät tekevät kivijalkaliikkeessä?
- Miksi kävijät poistuvat kampanjan laskeutumissivulta saman tien?
Nykytila-analyysi
Nykytila-analyysissa tutkitaan eri datalähteitä ja näkökulmia hyödyntäen miten sivusto toimii käyttäjän tai tietyn käyttäjäpersoona kannalta. Missä asioissa sivusto palvelee hyvin ja missä heikommin?
Nykytila-analyysiä käytetään usein myös konversio-optimoinnin ja A/B -testauksen kehityssuunnitelman perustana.
Pullonkaula-analyysi
Pullonkaula-analyysi keskittyy erityisesti sivuston tärkeimmän konversiofunnelin tai ostosputken eri vaiheiden toimivuuden tutkimiseen. Mikä funnelissa on toimivaa ja missä kohtaa kävijät jättävät funnelin kesken ja poistuvat sivustolta? Miksi?
Pullonkaula-analyysissa hyödynnetään tavallisesti web-analytiikan rinnalla esimerkiksi heatmap- ja clickmap -työkaluja, ja joskus myös funnelin kesken jättäville suunnattuja kävijäkyselyitä.
Asiakassegmentointi
Asiakassegmentointi auttaa tunnistamaan erilaisia asiakasryhmiä, joiden tarpeet ja käyttäytyminen voidaan ottaa huomioon viestinnässä, sisällöissä sekä palveluiden kehittämisessä.
- Keitä ovat sivustosi kävijät ja tyypillisimmät segmentit?
- Mitä sisältöjä satunnaiset ja uskolliset kävijät kuluttavat?
- Vastaavatko kävijäsegmentit liiketoiminnan ja markkinoinnin segmentointia?
Ostoskorianalyysi
Ostoskorianalyysi auttaa ymmärtämään mitä tuotteita tai palveluita – tai tuoteryhmiä ostetaan tyypillisimmin yhdessä. Ostoskoreja voidaan tutkia ensinnäkin ostoskohtaisesti, eli mitä tyypillisesti ostetaan yhden ostoksen aikana.
Ostoskoreja voidaan tutkia myös asiakaskohtaisesti, jolloin keskitytään siihen minkälaisia tuotteita tai palvelukombinaatioita eri asiakasryhmät ovat ostaneet tietyn ajanjakson aikana eri ostoskerroilla. Ostoskorianalyysin tuloksia voidaan hyödyntää verkkokaupan kohdennusten ja markkinointitoimenpiteiden kehittämiseen.
Asiakaspolkuanalyysi
Asiakaspolkuanalyysi auttaa syventämään ymmärrystä erilaisista konversioon tai ostokseen johtaneista poluista sekä polussa mukana olleiden liikenteen lähteiden, markkinoinnin toimenpiteiden tai sisältöjen rooleista osana konversiota. Tämä ymmärrys on olennaista markkinoinnin kehittämisen ja optimoinnin kannalta.
Asiakaspolkuanalyysillä selvität:
- Mitkä sivuston sivut ja sisällöt ovat muita useammin mukana konversion sisältävissä käynneissä?
- Mikä rooli tuotesivuilla, blogisisällöillä tai tuotearvosteluilla on osana konversiota?
- Missä roolissa eri liikenteenlähteet ovat konversiopolussa?
- Minkälaisia ovat ylipäätään tyypillisimmät konversiopolut?
Online-brändianalyysi
Asiakkaillasi on paljon kerrottavana brändistäsi. Useasti tärkeät tarinat ja viestit jäävät kuulematta ja arvokas tieto hyödyntämättä. Me autamme sinua kuulemaan mitä asiakkaillasi on sanottavaa!
Brändianalyysi-työkalullamme voimme kerätä valtavan määrän avointa tekstipohjaista dataa, joista kielen prosessointi-algoritmia hyödyntäen keräämme 3-5 tärkeintä asiaa, joita ihmiset kertovat yrityksestäsi, palveluistasi tai brändistäsi. Yhdistämällä asiakkaan viestit markkinoinnin analytiikkaan ja CRM:n, voimme selvittää asiakkaiden mielipiteiden vaikutusta liiketoimintaasi.
Online-asiakastutkimukset
Online-asiakastutkimuksilla lisätään ymmärrystä siitä keitä ovat sivuston vierailijat, miksi he ovat tulleet sinne ja löysivätkö he sivustolta etsimänsä. Tutkimuksella kerätään usein ylipäätään palautetta sivuston käyttökokemuksesta ja käyttäjien kehitysehdotuksia.
Online-tutkimuksia voidaan kuitenkin myös kohdentaa esimerkiksi ostosputken kesken jättäville tai tietyn toiminnon / ostoksen tehneille, jotta saadaan tietoa ostoksen keskenjättämisen syistä tai ostopäätökseen vaikuttaneista tekijöistä.
Attribuutiomallinnus
Attribuutiomallinnusta käytetään tunnistamaan ja arvottamaan ostospolun eri kanavien roolia osana toteutunutta ostosta tai konversiota.
Käytännössä attribuutiomallinnuksessa pyritään siis selvittämään mitä mainoksia tai sisältöjä käyttäjä on ostospolun aikana nähnyt tai klikannut ja miten markkinoinnin eri toimenpiteet ovat vaikuttaneet ostospäätökseen.